torsdag 13 augusti 2009

Information (over)flow

Jag återvänder till en internetuppkoppling efter en och en halv veckas semester på behörigt avstånd från de digitala informationsmotorvägarna. Och jag möts - som väl alla som kommer tillbaka till jobbet efter sommarsemestern - av en e-postlåda fylld med post som man inte vill ha. Jag för min del hade drygt 500 e-postmeddelanden i inkorgen; av dessa var alla utom kanske ett 20-tal spam. Av de dryga 20 var de flesta meddelanden mer allmänna jobbrelaterade utskick; 3 meddelanden berörde mig personligen. Tre av drygt 500.

Det går ju nu ganska fort att radera spam. Men själva den hastighet och självklarhet med vilken vi raderar de oönskade erbjudandena, förfrågningarna m.m. är lite oroande. Hur lång tid behövs för att vi ska besluta oss för vilken information vi vill ha? Om vi vill förse någon annan med information, ställa frågor eller något liknande, hur många hundradels sekunder av den tilltänkte mottagarens uppmärksamhet har vi tillgång till?

Det har aldrig funnits tillgång till mycket information som nu. Men har det någonsin varit så lätt att missa viktig information?

Inga kommentarer: