måndag 9 november 2009

...resten är tystnad.

Jag antar att jag inte är den ende av alla oss som växt upp i akademikerhem på 80-talet som konfronterades med Ingmar Bergmans TV-version av Trollflöjten i någon form. I mitt fall var det LP-versionen, paketerad i en stor och ganska vördnadsbjudande låda. Flera gånger satt jag och bläddrade i den bok som medföljde skivorna. Framför allt minns jag bilderna på de olika rollfigurerna och scenerna. Och den som gjorde allra störst intryck på mig var bilden av Talaren. Han satt bakom ett skrivbord och såg bister ut. På skrivbordet låg en dödskalle, som grinade olycksbådande. Det var lite otäckt. Men samtidigt också väldigt coolt.

Nu är Talaren själv, Erik Saedén, död i en ålder av 85 år. Aktiv ända till slutet - sista framträdandet blev förra söndagen, då han sjöng barytonpartiet i ett framförande av Förklädd gud. Ett så gott sätt som något att lämna scenen, kan man tycka. Tack för allt!

Inga kommentarer: