onsdag 11 februari 2009

Återkoppling

Jag har tidigare antytt flera kommentarer om Valkyria och jag blev faktiskt positivt överraskad. Det kan nu bero på att jag inte hade några som helst förväntningar på filmen förutom då alltså att den skulle vara välgjord rent visuellt. Men den visade sig ha fler kvaliteter än så, betydligt fler än somliga synnerligen nedlåtande recensioner i svensk press medger. Om en film lyckas med att vara riktigt spännande trots att biobesökaren redan vet hur storyn slutar är det väl ett ganska gott betyg. Och det lyckas den här filmen med. För de personer filmen kretsar kring vet ju INTE hur det går och filmen lyckades fokusera på deras nervositet - sällan har jag väl i en och samma film sett så många personer nervöst vänta på att en telefon ska ringa.

Och Tom Cruise, då? Tja, i mitt tycke helt OK i rollen som von Stauffenberg - en på ett anonymt sätt bildskön preussisk officer; modig och med en tydlig hederskodex, men antagligen aningen stel. Verklighetens von S var nu visserligen en eller annan decimeter längre, but do let us not be vulgar.

Inga kommentarer: