lördag 31 oktober 2009

Nobody puts Patrick in the corner

OK, nu kommer väl - om man ska vara petig - det här inlägget några veckor för sent: det är lite si och så med hur tidtabellerna hålls här på stationerna. Men i alla fall, är det någon mer än jag som tycker att Patrick Swayzes död tidigare under hösten fick väldigt mycket utrymme i media? Kanske oproportionerligt mycket? Inget ont om Patrick Swayze. Men egentligen hade han ju inte gjort något så fasligt betydelsefullt de senaste 15-20 åren av sin karriär, inte ens om man får tro de kommentarer som förekom i media. Däremot var ju tydligen Den Där Filmen han var med i och, i ännu högre grad Den Där Repliken från den filmen något av det viktigaste som hände under 80-talet. Återigen, om man får tro media. Det rapporterades ju till och med på kvällsnyheterna.

Jag är själv uppväxt under i alla fall andra halvan av 80-talet och jag har inte sett Dirty Dancing. Inte heller kan jag minnas att den där repliken var någon catchphrase som alla lade på minnet. Det kan förstås bero på att jag hade dålig koll. Men jag tror också att förklaringen till att Patrick Swayzes bortgång fick det utrymme i media som den fick beror på att det är precis just de personer som gick och såg filmen Då som jobbar på kulturredaktionerna Idag. Händelser och företeelser från vår egen omgivning under uppväxten tenderar ju att få ganska viktiga platser i våra minnens historiebok.

Själv kommer jag i stället att minnas Patrick Swayze genom att humma på det storslagna ledmotivet till Nord&Syd. Vila i frid, Orry!

3 kommentarer:

AndreasDavour sa...

Jag har sett Dirty Dancing och minns inte en sekund av den.

Däremot den här pärlan:
http://www.imdb.com/title/tt0094033/

Där PS spelar svärdssvingande tuffing. Den skulle säkert vara pinsamt dålig om jag vågade se om den.

Unknown sa...

Orrys död fick bisarrt mycket uppmärksamhet i pressen men jag tror att det finns ännu en viktig förklaring till det, förutom det faktum att vår generation (som såg "Dirty Dancing" och "Nord och Syd") nu sitter på kulturredaktionerna. Jag tror nämligen att Patrick Swayze uppfattades som "THE good guy" i Hollywood. Han såg bra ut, han lade trassel med alkohol och skumma sekter skapade av usla scifi-författare bakom sig för en massa år sen(tidigt 80-tal) och, viktigast av allt, han var gift med samma lagom snygga och blonda kvinna i mer än trettio år och av allt att döma utan att vara otrogen. Och det när snittäktenskapet i Hollywood varar i trekvart och hemsöks av upprepade otrohetsrykten...

Unknown sa...

Okej... Det var inte Magnus som sa det där. Det var jag! Magnus var här igår och loggade in på sitt googlekonto på min dator så nu var jag inloggad som Magnus! God damn!