söndag 4 oktober 2009

Samtidigt, nere på torget...

Det är en varm, lugn och skön lördag: jag tillbringar större delen av dagen med att försöka bekanta mig närmare med Macens diverse förunderligheter. Först framemot eftermiddagen lämnar jag bostaden för att handla. Varvid jag lägger märke till att det är fasligt vad mycket helikoptrar det är som cirklar runt Villa Borghese. De har flugit runt hela dagen. Som att befinna sig en krigszon, eller en Vietnamfilm, eller nåt (minus...allt utom helikoptrarna, alltså).

På kvällen frågar jag några av mina grannar om de också lagt märke till flygaktiviteterna. Jodå, de måste ha berott på den stora demonstration för pressfriheten som under dagen pågått på Piazza del Popolo. Senare läser jag i diverse dagstidningars internetupplagor att det var mellan 60 000 och 300 000, lite beroende på vem man frågar, som samlades för demonstrationen, på en plats ca 10 minuter till fots från där jag bor. Ändå undgår den mig totalt (det är värt att notera att det är svenska tidningars nätupplagor jag först vänder mig till för att få information om händelsen).

Det är en sak att omställningen från ett land till ett annat kan vara omärklig. Men kanske är det då för att man, mentalt, inte har flyttat alls?

Inga kommentarer: