onsdag 20 januari 2010

Informationsöverflöd

Bild efter bild efter bild flimrar förbi. Jag bytte under hösten laptop, från en pc till en Mac, vilket har blivit en ganska utdragen process. Inte så mycket på grund av datorbytet i sig, även om nu även det blev betydligt mer tidskrävande än vad jag hade trott. Men det berodde på oförutsedda maskinvarufel. Men jag tycker nu inte skillnaderna mellan systemen är så stora. Det som blivit tidskrävande har i stället varit att konvertera och importera musik och bilder till de hanteringsprogram som finns för sådan data, det vill säga iTunes och iPhoto. Det finns ju nu motsvarande program att importera musik och bilder i för pc, men det var liksom först nu i samband med datorbytet som projektet blev av för min del.

Det är inte att importen eller programmen i sig är komplicerade eller tidskrävande (de är ju rätt enkla). Det är helt enkelt att det är så mycket data. Jag skaffade min första digitalkamera hösten 2003, jag hade egentligen inte fotat speciellt mycket innan dess. Men man kan nog lugnt säga att jag blev rätt entusiastisk över den möjlighet digitalkameran ger att ta mer eller mindre hur många bilder som helst. Så det gjorde jag. Det har blivit bortåt 14000 stycken. Visserligen försvarar jag mig med att de allra största mängderna bilder är från medelhavsvärlden och är tagna så att säga å jobbets vägnar. Men i alla fall.

Och ändå, nu när jag filmapp för filmapp går igenom alla dessa bilder, kan jag se att de inte berättar hela den historia jag minns. Motiv är ofta överdrivet noggrant centrerade, jag har väntat på fototillfällen när inget annat störde motiven. Med resultatet att motiven är sterila. Det är så mycket av synintryck - för att inte tala om ljud- och känselintryck - som inte kommit med. Till exempel konstaterar jag att det är ganska få av de bilder jag tagit i medelhavsvärlden som förmedlar det som kanske är det starkaste intryck jag fått bland alla de antika ruiner jag har besökt: den flimrande hettan.

Det kan säkert vara sant att en bild säger mer än tusen ord. Men ett ord kan också säga mer än tusen bilder, om ordet är det rätta.

2 kommentarer:

AndreasDavour sa...

14000! jisses.

Hoppas alla maskinvaruproblem ligger bakom dig. Det verkade klart otrevligt.

Barbarossa sa...

Jepp. Och jo, problemen verkar, efter byte av Airportkort, radering av hårddisk och ominstallering av operativsystem vara lösta. Man kan ju inte göra så mycket mer än så med mindre än att man byter maskin, eller? :-)