torsdag 21 januari 2010

Michael Jackson och internet

När Michael Jackson dog sades det att ingen någonsin kommer att bli lika stor som han var. Inte i den bemärkelsen att det inte kommer att komma en bättre artist, men att ingen kommer att ha samma genomslagskraft. Detta förstås på grund av att det finns så många fler massmedier nu än när Jackson slog igenom.

Jag har nu - i likhet med så många andra som växte upp under 80-talet, antar jag - ganska livliga minnen från den där tiden. Hushållet där jag växte upp var ett av de första i stan - i landet? - som fick det då nya fenomenet kabel-TV. Ni vet, det medium som hade nåt mycket märkligt varje halvtimme: reklam. Kommersiell reklam. För schampo, godis och jag vet inte vad. Man slog på TVn varje halvtimme bara för att kolla på detta, jag lovar. Dessutom sändes en massa egentligen rätt crappiga tecknade serier som var matade med enorma mängder hi-tech-underhållningsvåld. Och som som av en händelse råkade dessa serier handla om de leksaker som också kunde köpas i den lokala butiken. Men transformersarna i TV-serien såg alltid mycket snyggare ut än de rätt taffliga grejor man köpte i affären, eller i alla fall ville köpa…nåväl, vi kommer från ämnet. Kabel-tv var det viktigaste medium som fanns. Där sändes Sky channel, Music box och sedermera även MTV. Där man sände det nya fenomenet musikvideos. Och det var det alla tittade på. När A-has Take on me drabbade världen kunde man se den tio ggr om dagen. Och i det var i den världen Michael Jackson och låtarna från hans Thriller var större än någon kan vara idag, när vi låter oss distraheras av hemsidor, ansiktsböcker och bloggar som den här.

Så iväg med dig, kära bloggonaut, ut i cyberrymden! Ut och leta - nästa Michael Jackson kanske har ett MySpacekonto nära dig.

Och medan du letar efter snille och smak därute kan du ju alltid, som en hyllning till detta 80-tal, lyssna på Fibes, Oh Fibes! och Kim Wildes stilsäkra duett.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kim Wilde... Wow. Hon var en av mina favoriter i början av av 80-talet. Är fortfarande lite svag för henne. Duetten är suverän :-)

Unknown sa...

"Cambodia" var förresten länge min favoritlåt när jag var ung och oförstörd...

http://www.youtube.com/watch?v=DI2K8d-52rE