måndag 26 januari 2009

Antikens litteratur i sammanfattning, del 13

Cantu dicendum, Kejsar Neros självbiografi ( ifall han hade skrivit någon):

Det viktiga är inte vad man gör, utan att man gör det med stil, det har jag alltid tyckt. Så jag brände ner Rom, men vadå? Stan var ju så ful. Jag menar, Så Himla Jätteful. Vad är problemet? Nu kan vi ju bygga en ny, mycket snyggare stad. Och döpa den efter mig, förstås. Dessutom gillar folket mig i alla fall, eftersom jag har delat ut jättemycket stålar till dem. Men det finns helt enkelt ingen känsla för kultur längre. Vilken konstnär går icke i mig förlorad.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag håller med Nero. Alltid ska det gnällas. Först gnälls det om att politikerna gör för lite, och sen när de väl gör något driftigt, typ som Nero, nä då är det de gör "förkastligt". Jamen pröva att vara kejsare själv då så får ni se hur lätt det är! säger jag bara. Jag och Nero skulle säkert ha blivit goda vänner. Han kanske till och med skulle ha spelat en trudelutt för mig på sitt instrument!