Idén att färglägga Ara pacis är i alla fall enkel, resultatet är förbluffande snyggt och inte så lite anslående. Var det så här antikens monument kan ha sett ut? Efter en liten stund så infinner sig dock en känsla av att det just är detta som är problemet: det är så snyggt. Det är FÖR snyggt. Och vi vet ju hur det blir med snygga rekonstruktioner.
Jag hade velat se att man hade projicerat två olika bilder på monumentet: en rekonstruktion - den besökarna fick se - och en där man bara belyste de delar av monumentet som faktiskt finns bevarade, med de färger som faktiskt finns belagda med färgspår. För den här färgläggningen är inte nödvändigtvis mer sann än idén om antikens vita marmor: den är ett steg närmare (något slags) sanning, visst. Men det förblir en rekonstruktion.
Ändå skulle jag inte vara förvånad om denna rekonstruktion för dem som besökte Ara pacis igår kväll visade exakt hur antiken VAR. För det som i ett led är en gissning blir ju i nästa led en Etablerad Rekonstruktion, för att i ett tredje led bli en Vedertagen Sanning. Eller hur?
Är vi alltså på väg in i ett paradigm om "den färglagda antiken" nu? Och om "idén om den vita marmorn" sa betydligt mer om 1700-talets Europa än om antiken, vad säger då denna idé om den "färglagda antiken" om vår tid? Något om den diversifiering vi upplever i vårt samtida samhälle, kanske?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar