måndag 29 september 2008

Antikens litteratur i sammanfattning

Ni vet hur det är - när man arbetar med en dryg uppgift kan det vara bra med en säkerhetsventil. Därför, idag, min högst personliga sammanfattning i Book-A-Minutes anda av Vergilii opera:


Eclogae/Bucolica

(Herdarna x och y sitter i en solig glänta. Det är mysigt).

Herde x: Det här är mysigt.

Herde y: Mmm. Minns du hur schyssta dikter Menalcas skrev?

Herde x: Det är en fin kille, den där Augustus.


Georgica

Skalden: Jag trivs bäst i öppna landskap, nära fälten vill jag bo. I ett litet hus. Man skulle ha en olivodling och så lite vin förstås. Och så ett lagom stort tempel med en bild av Caesar i. Framför allt det.


Aeneiden

Trojanerna: Det brinner! Det här suger. Vi drar.

(De hamnar efter diverse om och men på Nordafrikas kust)

Dido (lokal drottning): den där Aeneas är stilig. Jag tror jag är kär.

Jupiter: Nämenvadihelv…Aeneas! Du ska segla till Italien och bekriga Turnus och dina ättlingar ska regera över folken!

(Aeneas gör som gudarna säger. Hans ättlingar regerar sedermera över folken.)


Augustus: Vergilius, vi är nöjda med dig.

3 kommentarer:

MEE sa...

Hysteriskt, dock har ett litet förslag vad det gäller replik i fråga om Dido.

Unknown sa...

Ragster, du är fantastisk! :D /Krajks

Barbarossa sa...

Tack, och välkommen hit! Hade tänkt att skicka en länk till bloggen till dig, men du hittade ju hit ändå.:-)