måndag 24 november 2008

And now for something completely different...

I Dag Hammarskjölds Vägmärken kan man bland annat, under rubriken Mot nya stränder-? läsa följande:

”I varje ögonblick väljer du ditt själv. Men väljer du – dig själv? Kroppen och själen ha tusen möjligheter av vilka du kan bygga många jag. Men endast ett av dessa ger kongruens mellan väljaren och det valda. Endast ett – som du finner först om du väljer bort alla de chanser till något annat som du nyfiket fingrar efter, lockad av undran och lystnad, för grund och flyktig att bevara förankringen i upplevelsen av livets höga mysterium och medvetandet om det anförtrodda pund som är ”jag”.

Verkar det kryptiskt? Läs det en gång till.

Vägmärken kan inte direkt sägas vara en enkel bok. Ändå är den i mitt tycke inte svårläst - tvärtom. Det avgörande är hur mycket tid läsaren själv är villig att reflektera över Hammarskjölds extremt kompakta funderingar kring Ansvaret, Sanningen och Samvetet. Och jag tror för min del att den som är beredd att ge Hammarskjöld av sin tid inte kommer att tycka att det var i onödan.

Inga kommentarer: