måndag 24 november 2008

Antikens litteratur i sammanfattning, del 6

Det är måndag och därigenom dags för ytterligare ett led i min pågående uppgörelse med ett drygt 20-tal terminer med antikens historier. Idag den stundtals något förnumstige men på det hela taget genomsympatiske Plinius minor och hans brevväxling med kejsar Trajanus:


Plinius till Trajanus: Jag har ju för vana, Herre, att hänskjuta till dig alla spörsmål som jag själv är tveksam om, så nu gör jag det igen. Det är lite småstruligt här i Bithynien och grekerna vill göra av med mer pengar. Vad ska jag göra?

Trajanus till Plinius: Min käre secundus, nu var det faktiskt så att jag gav dig det här jobbet för att jag räknade med att du skulle fixa det - jag har lite mycket just nu. Och nej, de små grekerna får inte göra av med mer pengar, det har jag ju sagt. Du kan väl komma på nåt? P.S. Tack för blommorna du skickade till min födelsedag, de är jättefina. D.S.

1 kommentar:

Casper sa...

Gillar översättningen, ganska fri, men rolig. Bra sammanfattning av den tionde boken, som helt klart (enl. mig iaf.) är den klart mest lättlästa. Och visst, på sitt egna lilla elitistiska sätt är väl den gode Plinius ganska sympatisk.

/Latinitresserad