fredag 19 februari 2010

Vinterobservationer

Tiden flyger iväg. Jag har nu varit i Rom i nästan fem månader: vart tog de vägen?

Att tiden går så fort hänger förstås ihop med att jag vid det här laget är ganska van vid att bo i Italien. Men det finns också ett annat skäl, som slog mig för ett tag sedan. För tre år sen fanns ännu inte Facebook, i alla fall inte i min värld. Och jag hade ännu inte bekantat mig med det medium i vilket jag skriver dessa rader.

Minns ni den tiden? Då det inte var självklart att sköta stora delar av det vardagliga sociala umgänget via digitala kontaktytor? Det är märkvärdigt hur snabbt detta har blivit något fullkomligt självklart. Och min newsfeedsida på Facebook ser likadan ut vare sig jag loggar in i Italien eller Sverige. Detta mitt digitala vardagsrum ser alltid likadant ut, kan jag alltid bära med mig. Min skivsamling huserar numera - till allt större del - i iTunes, mina bilder i iPhoto: jag håller på att göra min laptop till min värld och de digitala arenor jag frekventerar till min sociala verklighet. Undrar hur länge det dröjer innan det digitala vardagsrummet är vårt huvudsakliga?

Och samtidigt är det just i samma vardagsrum som jag blir påmind om de där enkla vardagliga sakerna, de som säger mig att jag faktiskt är utomlands: att det är sportlov i Sverige, att man äter semlor och att i alla fall somliga tycks vara väldigt intresserade av vinter-OS i Vancouver.

Här är allt sånt ganska avlägset. Men saknaden efter semlor, den är högst påtaglig.

Inga kommentarer: