söndag 4 januari 2009

Die tote Stadt



I stället för en årssammanfattning (jag ägnade större delen av året åt att disputera och sedan slutföra en forskarutbildning, varför jag fruktar att mina minnen av vad som egentligen hände i min omvärld är något fragmentariska) kommer här ett slags vykort från det år som gick.

De är tagna i de ruiner som idag återstår av den antika staden Stratonikeia i sydvästra Turkiet. Staden som grundades under hellenistisk tid uppkallades efter Stratonike, gemål till diadoken Seleukos I Nikator. På ruinerna av Stratonikeia byggdes sedermera den betydligt mer beskedliga byn Eskihisar: en del av husen i byn byggdes bokstavligen av ruinerna av den äldre staden.

I dag är även Eskihisar till största delen en övergiven spökstad. Att vandra runt i denna ödsliga ruin, byggd ovanpå en annan äldre ruin, var utan tvivel en av 2008 års starkaste upplevelser för min del. Hoppas att bilderna förmedlar något av detta. Tyvärr kan de dock inte återge den brännande hettan.







Inga kommentarer: