lördag 17 januari 2009

Världens hårdaste man...

…kan vara beväpnad enbart med en banjo och den egna rösten, i alla fall om han heter David Eugene Edwards. Sedan mitten av 90-talet har han med sina två band 16 Horsepower och Woven hand gjort musik som kan beskrivas som något slags apokalyptisk folkgothrock. När Edwards sätter sig bakom micken är i princip det mesta åt helvete: hettan flimrar över de dammiga fälten, skörden kommer att brännas bort i år igen, och snart kommer döden och tar oss alla. Kanske inte direkt uppmuntrande, men rysligt bra.

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Även jag tycker att det här är riktigt bra, men att det är musik som du förknippar med ditt avhandlingsskrivande gör mig lite orolig inför framtiden...

Barbarossa sa...

Det har sin förklaring - jag lyssnade extremt mycket på 16 hp sista veckan innan jag disputerade, egentligen bara för att jag just köpt en ny skiva med dem som var (och är) lysande. Men sen i efterhand slog det mig att låten "Hutterite mile" var en av de sista jag lyssnade på på jobbet på fredagförmiddagen, innan jag gick i väg till disputationen: "It is no mystery - I know my way from here..." Tog dessutom vägen över gamla kyrkogården...vad ger du mig för den symboliken?:-))