måndag 23 mars 2009

Godnattsagor för akademiker, del 4

Det var en gång en arkeolog som grävde i sin trench. Dag ut och dag in grävde han. En dag hittade han en romersk lampa (trench 3, stratum 2b). Då började han göra ren den för att se vilken fabric det var. Men då kom det ut en ande ur lampan! Anden sa: eftersom du har befriat mig så får du önska vad du vill! Arkeologen sa: OK, först vill jag om den här lampan är senromersk eller tidigbysantinsk och hur den förhåller sig i tid till den late Roman white ware som vi hittat så mycket av här samt om förekomsten av denna typ av lampa bäst kan förklaras utifrån ett diffusionistiskt perspektiv eller ett postkolonialt perspektiv och på vilket sätt min egen förförståelse präglar min tolkning av lampan och om det egentligen FINNS en lampa förutom i min egen vetenskapliga diskurs –

då kröp anden tillbaka in i lampan igen. Sen levde den lycklig i alla sina dagar. Slut!

1 kommentar:

Cronsten sa...

Hihihi. Det är synd om människorna... och andarna.