fredag 6 mars 2009

Inför helgen...

Jag vet inte vem han var (eller om det var en han, för den delen). ”Han” tycks i alla fall ha varit verksam oerhört länge; de tidigaste verken jag hört av hans hand vill jag minnas har varit från 1300-talet och de senaste från slutet av 1500-talet. Det är alltså inte omöjligt att han var verksam ännu längre än så. Dessutom tycks han ha verkat lite överallt i Europa: i San Marco i Venedig, katedralen i Toledo, Notre Dame i Paris. Hans musik, vare sig den är skriven för orkestrar, körer eller en ensam luta, är nästan alltid underbar. Och den gåtfulle mäster Anonymus är en regelbunden gäst i mitt absoluta favoritprogram, Alltid på en söndag med Vassilis Bolonassos, i P2 söndagar 9-11: musik för oss som ibland tycker att Bach är för ny och Palestrina för mainstream. Hail to thee, Vassilis!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är också mitt favoritprogram. Synd bara att det krockar med "Godmorgon världen".

Barbarossa sa...

Då rekommenderar jag att du lyssnar på Alltid på en söndag i efterhand, det sparas ju på SR:s hemsida. Inte bara det perfekta soundtracket till en skön söndagförmiddag, utan också god uppmuntran en måndag morgon på jobbet.:-)