fredag 27 mars 2009

Mer skåpmat

Idag den andra av de fem romerska gåtorna - i vilken en byggnad sökes:

- Denna byggnad bär ovanför ingången en inskrift som talar om en viss person som ska ha varit byggherre; detta är förvirrande, då den nämnde personen förvisso var byggherre, men åt en tidigare byggnad som stod på samma plats. Denna person är för övrigt väl känd, eftersom han var hjälpreda och allt-i-allo till en av Roms mest illustra styresmän.

Den byggnad vi söker ersatte i alla fall denna förra byggnad – som man inte vet mycket om – och hade samma funktion som denna; funktionen har gett byggnaden det egentligen väl grekiska namn under vilket byggnaden är känd idag. Den imposanta skapelse vi nu söker namnet på uppfördes under en annan illuster styresmans tid; denne styresman gjorde sig bland annat känd genom att skriva gullig poesi och nästan ständigt vara på resande fot. Det säger kanske en hel del om den här personens kompetens att han trots detta uppenbarligen var ganska populär.

Byggnaden har överlevt till idag genom att den kom att göra ideologisk tjänst även under den tid som inträdde under senare delen av imperiets dagar och under de härskare som följde på de romerska. Det folk som idag bebor romarnas kärnland – och som vi väl alla ibland undrar hur i hela fridens namn de kan vara ättlingar till de välorganiserade romarna – begravde två av sina sentida kungar och en av sina allra största konstnärer i byggnaden.

Arkitektoniskt är byggnaden känd för sin speciella konstruktion, som var den största i sitt slag tills långt senare, då den kom att överträffas av en annan gigantisk byggnad i samma stad.

Vilken är byggnaden?

7 kommentarer:

Lovisa sa...

Jag vet! Det är en av mina favoriter, ska klappa på den på måndag. Varje gång jag gör det vet jag att jag är tillbaka i Rom.

Barbarossa sa...

Men äsch, nu gav du en ledtråd ju!;-) Skämt åsido, hoppas du får det trevligt - hälsa från mig!

Lovisa sa...

Åh, förlåt, blev bara så exalterad... :)!

Ida sa...

Jag vet också! Lovisa - klappa från mig!

tingotankar sa...

Vad är det här för retsamma typer - vilken ÄR byggnaden?

Barbar-Åsix

Lovisa sa...

Ida - jag lovar! Kanske blir det även en lipglosspuss.

Hanna sa...

Det kan väl inte vara något annat än Pantheon? Om denna byggnad såg jag en dokumentär, som förklarade att portiken egentligen skulle ha varit högre (och byggnadens proportioner mer välbalanserade, men pelarna fick tydligen inte rätt längd vid beställningen. Ändock har det fungerat som stilmodell för senare byggen!