fredag 3 oktober 2008

such stuff as dreams are made on

The cloud-capp’d towers, the gorgeous palaces,
the solemn temples, the great globe itself,
yea, all which it inherit, shall dissolve
and, like this insubstantial pageant faded,
leave not a rack behind. We are such stuff
as dreams are made on, and our little life
is rounded with a sleep.


Dessa Prosperos ord ur Shakespeares The Tempest är en av texter som den engelske tonsättaren Ralph Vaughan Williams (1972-1958) tonsatt i tre stycken för kör, helt sonika kallade Three Shakespeare Songs. Dessa skrevs till en körtävling 1951 och fångar på ett förunderligt sätt texternas drömska stämning. I mitt tycke är de något av den vackraste körmusik som skrevs i alla fall under 1900-talet. I morgon framför kammarkören Collegium Cantorum Three Shakespeare Songs i Uppsala domkyrka. Dessutom framförs bland annat körmusik av Vaughan Williams landsman Benjamin Britten, som jag tidigare skrivit om här (ja OK, nu råkar jag vara med i kören som står för konserten, men jag tyckte i alla fall jag kunde nämna det, här också).

För övrigt noteras idag - under det att hypertexten svischar förbi utanför kupéfönstret - att det finns en grupp på Facebook som kallar sig själv "6.600.000.000 against the new Facebook." Vore det inte lite coolare om de kallade sig "6 660 000 000 against the new Facebook"?

Inga kommentarer: