måndag 6 oktober 2008

Antikens litteratur i sammanfattning, del 2

Mitt försök att sammanfatta Vergilii opera fick ett ganska entusiastiskt mottagande, vilket naturligtvis är glädjande. Idag därför ett försök till sammanfattning av min gamle vän Marcus Tullius Ciceros retoriska gärning:


Första talet mot Catilina

Hur länge skall jag, Marcus Tullius CICERO (världens främste talare, men det vet ni redan) fortsätta att pröva ert tålamod? Jo, till dess att ni inser hur ELAK Catilina är och hur HEROISK jag är som räddat er från hans ONDA påhitt!!

Senaten: OK, tack. Catilina har stuckit. Kan du sluta nu?


Alla de andra talen

Medborgare! Så har vi då till slut kastat ut Lucius Catilina (och tvålat till Verres, och försvarat Milo, med mera) – som jag sa så har vi alltså kastat ut Catilina ur vår stad, rasande i sin fräckhet, dreglande av brottslighet, full av skamliga planer på sitt lands undergång, redo att låta svärd och eld gå fram över er och denna stad…

Senaten: Alltså, kan INGEN få tyst på den här karln?

Odysseus (uppenbarar sig plötsligt med en spetsig käpp i handen): har ni problem?

4 kommentarer:

Lovisa sa...

Dagens boktips:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189632796

tingotankar sa...

Tänk helt plötsligt verkar de där antika verken intressanta...

Unknown sa...

Hahahaha! Jag döööör! :D Jag ligger, helt ärligt, halvt över tangentbordet och väser av skratt! Mera mera! /Krajks

Barbarossa sa...

Lugn, bara lugn. Nästa måndag kommer jag att pröva ert tålamod igen. Den gången, tror jag, med Caesars verk. So stay tuned!:-)